O pasado 28 de Xuño participamos no "Ciclo de Conferencias con Solidaridade". Deixovos o discurso preparado, aínda que non se puido seguir exactamente o guión dado o formato debate da xornada, sí que intentamos reflexar todos os puntos e definir o que é Enxeñería Sen Fronteiras.
Boas tardes a todas,
En primeiro lugar
agradecer ó Xacobeo a invitación a este Ciclo de Conferencias con
Solidaridade e permitirnos a Enxeñería Sen Fronteiras compartir a
nosa
visión.
A min gústame
partir da nosa misión para artellar a explicación do que somos e do
que facemos en Enxeñería Sen Fronteiras.
Somos unha
Asociación Independente, sen ánimo de lucro baseada no
voluntariado. Mais, non calquera tipo de voluntariado senón algo que
nos damos en chamar voluntariado transformador.
Intentarei contar
algunhas das cousas que cremos que son claves para promover este tipo
de voluntariado cun enfoque de transformación social, de militancia
ou activismo. Ese sentimento de solidariedade universal contribúe a
unha verdadeira Educación para a Cidadanía Global. Iso si, somos
conscientes do gran descoñecemento que existe na sociedade sobre
este tipo de voluntariado (que en xeral, quédase en “voluntariado
de cooperación internacional” na súa vertente máis
asistencialista ou nas simples “vacacións solidarias”).
Para nós, o
voluntariado é un fin en sí mesmo. É unha cuestión mais de
concepto filosófico, de enfoque na acción voluntaria e da propia
asociación. Unha actividade que podería parecer utilitarista, como
poñer cartaces anunciando unha actividade, en realidade o é ou non
dependendo do enfoque que do voluntariado haxa na organización, e
tamén da idea de voluntariado que teña á persoa voluntaria.
Trátase de que a persoa sexa consciente de que é un axente de
cambio social no seu desempeño na organización. Isto é importante,
que a persoa en sí mesma é un axente de transformación social, e
non un simple utensilio ou unha ferramenta para levar a cabo ese
cambio. E sobre todo no seu propio día a día, que é onde, na miña
opinión, se deben centrar sobre todo as nosas accións solidarias. A
visión integral, ou polo menos progresivamente máis ampla do que
implica ese cambio social, é simultaneamente o camiño e o fin deste
tipo de voluntariado que nós demos en chamar, como xa dixen,
“transformador”. Por contra, o que chamaríamos voluntariado
“utilitarista” quédase nun mero apoio puntual ou moi encorsetado
en actividades pechadas.
É posible que,
sobre todo ao principio, ás persoas que desexan apoiar a
organización veñan esperando un enfoque máis preto ao utilitarista
(é ao que estamos máis afeitos en case todo o que ten que ver con
voluntariado). É importante dende o principio facilitar o proceso
persoal cara o enfoque transformador, que tamén facilita ás persoas
voluntarias empoderarse da acción colectiva da organización.
Cando me chamaron
para participar neste ciclo, a miña primeira reacción foi dicir que
en Enxeñería Sen Fronteiras dividimos funcións, que somos unha
Asociación totalmente horizontal, e que falar de voluntariado lle
corresponde a nosa Vogal de Voluntariado que, por outra banda, sabe
moito mais ca min. Este é un feito que penso que é diferencial.
Algo que tamén me parece sintomático, e a diferencia do meu perfil
sobre as outras persoas que están na mesa en canto á experiencia.
Non quero dicir que unha cousa sexa mellor que outra, simplemente
reflexar o concepto que temos en Enxeñería Sen Fronteiras de
facilitar o empoderamento das persoas voluntarias na xestión da
Asociación. Calquera persoa de Enxeñería Sen Fronteiras podería
vir a contar isto que vos estou contando eu.
Despois de varios
anos, aínda me resulta complicado explicar que é exactamente
Enxeñería Sen
Fronteiras, probablemente se aproxima a unha comunidade educativa
colectiva, aberta e autoxestionada onde, con vocación defensa global
dos dereitos humanos, un obxectivo de transformación social cara
unha sociedade xusta e equitativa e unha especialización no eido da
tecnoloxía para o desenvolvemento humano, calquera que queira “ser
ESF” pode introducir temas que lle preocupen para que se “dixiran”
e se integren no imaxinario da asociación. Isto debería servir para
mudar paradigmas de vida tanto aquí coma nos países onde ESF
traballa, pero o propio proceso de “dixestión” ten un valor
transformador en si mesmo.
Vou empregar a miña
experiencia persoal, contándovos unha anécdota no traballo da
asociación, para intentar exemplificar estas ideas.
Este ano organizamos
no Museo Internacional de Ciencia e Tecnoloxía as Xornadas que
tiveron por título “Inventos solidarios e Tecnoloxía para aspersoas”.
Nun dos obradoiros
para os nenos que eu facilitei, que por outra banda, e seguro que as
compañeiras da mesa están de acordo comigo, é do que mais
disfrutamos. O traballo de campo, o ensino, o estudio da realidade, o
intercambio de coñecementos, a transformación consciente da
realidade en prol diso que chamamos unha sociedade mais xusta.
O primeiro que lles
preguntabamos era se coñecían algunha ONG. Médicos Sen Fronteiras,
Cruz Roxa...
Despois que era para
eles a Enxeñería? Técnica, deseño, tecnoloxía... Mentres a
ciencia se encarga de producir o coñecemento, a enxeñería
encargase de resolver os problemas que producen o intento de
aplicación deses coñecementos. A converxencia destas ideas da lugar
á tecnoloxía. Mais, nós creemos que a tecnoloxía non debe ser
“neutral” e que debe integrar a dimensión ética, de vocación
de servizo público, de mellorar a vida das persoas. Esta podería
ser a esencia do que nos chamamos a Tecnoloxía para o
desenvolvemento Humano.
A seguinte pregunta
que lles faciamos era se sabían o que era un servizo básico. A luz,
a auga... Pedíalles que mirasen pola ventá, que observasen a súa
realidade mais inmediata. Por debaixo das estradas hai amplas liñas,
de saneamento, de luz, de teléfono, que son “tecnoloxía” e que
permiten que na súa casa poidan tirar da cisterna ou abrir o grifo e
beber. Iso non sucede por ciencia infusa e dende logo non sucedeu
dende o principio dos tempos. De feito, a auga é un servizo tan
básico e necesario, que foi recoñecida como un Dereito Humano pola
Asemblea das Nacións Unidas no ano 2010.
Acto seguido,
preguntábaselles se sabían o que era un problema de saúde pública,
e se crían que se podían solucionar aplicando a “enxeñería”.
Pois claro, a enxeñería médica... O feito é que un 30 % da
poboación mundial non ten acceso ó saneamento e arredor do 15% non
ten acceso a unha fonte de auga mellorada. Isto provoca o redor de 2
millóns de mortes o ano. A maioría delas, por simples diarreas, por
beber auga. E todo é por non contar coas infraestructuras de
enxeñería necesarias. Dende a enxeñería, tamén se salvan vidas,
tamén somos médicos, ó noso xeito. De feito, a taxa de mortandade
comezarona a empregar os enxeñeiros para medir a incidencia das
obras de saneamento a finais do século XIX na rmellora da saúde
pública.. Ou polo menos iso é o que me contaron a min na miña
Escola, se cadra en medicina contan outra cousa. E se agora
poidesemos ver un gráfico da reducción desa mortantade no Reino
Unido, onde hai datos, poderíades ver como a caída da taxa de
mortandade somente é equiparable a outro gran descubrimento pola
saúde pública, a penicilina.
Aquí
gustaríame facer un inciso. Seguramente alguén se deu conta de que
dixen que foran os “enxeñeiros” os que comezaron a empregar a
tasa de mortandade no siglo XIX. Isto é estrictamente así, por
desgracia non había enxeñeiras no século XIX. Este ano organizamos
as Xornadas que tiveron por título “O Xénero da Tecnoloxía” co
o obxetivo de profundizar na fenda de xénero e reflexionar acerca de
se a tecnoloxía é causa daquela, e como pode ser solución a ese
problema. Unha das conclusións dese debate foi a necesidade de
buscar referencias de mulleres no ámbito tecnolóxico. Esta
reflexión dame pé a reivindicar a figura da que pasa por ser a
primeira enxeñeira recoñecida da historia. A rumana Elisa LeonidaZamfirescu. Este nome debería estar sempre presente na mente dos
enxeñeiros, pero sobre todo das enxeñeiras. Foi rexeitada no seu
pais natal para inscribirse no Colexio de Pontes e Camiños. Mais non
desistiu e conseguiu graduarse na Universidade Técnica de Berlín no
ano 1912.
O finalizar o
obradoiro. Concluímos cunha proposta. Os rapaces tiñan que pensar
en formas de aforrar auga no seu día a día. Teño que admitir, que
sabían moito mais ca min. E sairon propostas moi interesantes, como
un método que consistía en non comer moita sopa e mais pizzas e
tortillas.
Como conclusión, de
aquel día e tamén de agora. Aínda que sexa necesario loitar porque
todas esas persoas teñan acceso á auga e o saneamento, o cambio
debe empezar no interior de un mesmo, no día a día. A cooperación
tamén é pechar a billa cando estamos na nosa casa. Tamén é non
empregar tanto o coche e sí o transporte público. É tratar de
reciclar e non tirar lixo o chan. É non mercar produtos de marcas
que non respetan os Dereitos Humanos. Non se trata de ter que levar
un manual de instrucións e que teñamos que facer todo e
absolutamente todo, ninguén sería capaz. Mais, cunhas poucas
cousas, comeza a bastar. Son esas pequenas accións do día a día o
que nos fan verdadeiros axentes de transformación, que nos
converten en verdadeiros cooperantes en prol desa sociedade mais
xusta e solidaria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario